ORDLISTE
Her finner du forklaring på ulike faguttrykk og begreper som blir brukt i Brandguiden
BRAND - Et Brand (eller merkevare) er et navn, begrep, tegn, symbol, assosiasjon, design el.l. som har som målsetning å identifisere og differensiere produkt(er) og/eller tjeneste(r) fra en tilbyder eller gruppe av tilbydere fra konkurrentenes produkter og tjenester.
BRAND GUIDELINES - Brand Guidelines er interne verktøy tilgjengeliggjort i en organisasjon for å lære opp, forsterke og motivere alle involverte i å bygge og vedlikeholde et sterkt Brand. Brand guidelines kan ha ulik form og tilnærming, og kan inneholde ulike elementer som visjoner og verdier, visuell identitet, strategiske retningslinjer, produkt- og tjenestebeskrivelser, retningslinjer for kommunikasjon i ulike media, føringer for visuell stil og tone, merkevarestruktur m.m.
MERKEVARESTRUKTUR - Merkevarestruktur er et verktøy som brukes for å definere hvordan en bedrift eller organisasjon kategoriserer, posisjonerer, strukturerer og navngir sine produkter, konsepter og tjenester.
GRID - Et "usynlig" sett med hjelpelinjer/marger som brukes til å plassere tekst, bilder og grafiske elementer innefor et format.
FARGEPALETT - Et forhåndsdefinert sett med farger som skal brukes på ulike flater. Definerer farger for fargeflater, typografi, grafiske elementer m.m. (fargepaletten definerer som regel ikke farger i foto).
COPYRIGHT - Den eksklusive, beskyttede retten til å kopiere, distribuere og selge matriell, for eksempel et foto eller en font. Også en merking som tilkjennegir at et arbeid er beskyttet mtp. Rettigheter og bruk.
BITMAP-BASERT GRAFIKK - Grafikk som er bygd opp av punkter/piksler, for eksempel bilder. I forbindelse med bitmap-basert grafikk snakker vi om høy og lav oppløsning, dvs. antall piksler pr. tomme (som regel oppgitt som ppi eller dpi). På skjerm eller i skisser bruker man lavoppløselige bilder/filer, dvs. 72 ppi. Til trykk bruker man høyoppløslige bilder/filer, for vanlig offset-trykk vil dette si 300 ppi. (oppløsningen som kreves av et bilde/grafikk er avhengig av trykkemetode). Typiske filformater er .png, .gif og .jpg (brukes til skjerm) og .tiff (brukes til trykk).
VEKTOR-BASERT GRAFIKK - Grafikk som er bygd opp av bezier-kurver. Denne typen grafikk kan i prinsippet skaleres opp og ned i det uendelige uten at kvaliteten/gjengivelsen forringes, og brukes gjerne til logoer, ikoner og illustrasjoner. Vanlige filformater er .ai og .eps
Dokumentformater:
.ppt: Microsoft PowerPoint-dokumenter
.indd: Adobe InDesign-dokumenter
Arkivformater:
.zip: Komprimerte filer for PC. Åpnes med WinZip (eller kompatible programmer).
.sit: Komprimerte filer for Mac. Åpnes med Stuffit Expander (eller kompatible programmer)
BRANDING - (Merkevarebygging). Opprinnelig et konsept innenfor reklame. I dag er branding en viktig disiplin innenfor grafisk design. Branding er grafiske elementer, fonter, bilder eller konsepter som definerer en organisasjons eller et produkts identitet.
BRAND IDENTITET - Et unikt sett med funksjonelle og mentale assosiasjoner som merkevaren aspirerer til å skape eller opprettholde. Disse assosiasjonene representerer hva merket/merkevaren ideelt sett representerer for målgruppen og antyder også et merkevareløfte ovenfor målgruppen.
LOGO - Et grafisk element som brukes til å identifisere en organisasjon, bedrift, produkt eller tjeneste. Logoer bygger identitet og gjør organisasjonen eller produktet lettere å gjenkjenne og huske.
BESKYTTELSEOMRÅDE - Et definert, skalerbart område som definerer luften logoen skal ha rundt seg for å isoleres og stå tydelig frem.
FONT - et komplett sett med bokstaver, tall og ulike tegn med et typisk utseende. Eksempler på fonter er Avant Garde, Garamond, Arial o.l.
TYPOGRAFI Typografi er metoden for å fremstille og sette opp tekst. Omfatter fontvalg, størrelser, farger m.m.
CMYK - Cyan, Magenta, Gul (yellow) og Sort (Key colour) er de fire standard trykkefargene som brukes ved vanlig trykking for å gjenskape "alle" farger.
PANTONE - Eller PMS-farger er et forhåndsdefinert fargesystem som brukes som referanse eller for å trykke spesialfarger som ikke kan oppnås med CMYK. Man bruker Pantonefarger (eller koder) for å sørge for lik fargegjengivelse i ulike trykkverk og for å kunne trykke farger som for eksempel sølv og gull.
RGB - Rød, grønn og blå er de tre fargene som brukes av skjermer for å vise "alle" farger. RGB har et større fargerom enn CMYK (flere farger kan gjenskapes med RGB enn CMYK) og derfor kan ikke alle farger som vises på en skjerm nødvendigvis gjenskapes på trykk.